sunnuntai 15. maaliskuuta 2015

Teivocup 5 km 14.3.2015

Eilen katkaisin puolen vuoden juoksutapahtumatauon osallistumalla Teivocupin viiden kilometrin kisaan. Puitteet olivat kunnossa: auringonpaistetta, olematon tuuli, pari lämpöastetta ja sula hiekaton tie. Lappu rintaan ja kohti uutta elämystä, tämä oli ensimmäinen kisaviitonen minulle.


Kisatoimisto sijaitsi raviratakeskuksen aulassa.

Osa porukasta lähti juoksuun lyhythihaisilla ja -lahkeisilla, itse arvelin, ettei minun vauhdillani tule kuuma pidemmilläkään vaateversioilla. Tein kunnon alkuverryttelyt parilla spurtilla, jotta jalat olisivat valmiit toimimaan heti. Etureidet olivat torstaisen jumpan jännehyppyjen jäljiltä edelleen pökkelöt, mutta lauantaiaamun pitkät venyttelyt ja kylmägeeli olivat auttaneet hieman. Uutena lihashuoltovälineenä mukaan on tullut kaulin, jolla saa pilatesrullaa tarkemman kohdistuksen.


Aamupalasta oli jo sen verran aikaa, että energiageelin olisi hyvä löytyä...

72 juoksijaa odottamassa puolenpäivän lähtölaukausta.



Juoksu lähti rivakasti liikkeelle ja 2,5 kilometrin kohdalla kääntöpaikalla väliajakseni huudettiin 12:28. Paluumatka meni kuitenkin verkkaisemmin, sillä takaisin tullessa alkumatkan pitkä loiva alamäki muuttui pitkäksi loivaksi ylämäeksi. Keskisykkeeni oli 175 huipun käydessä 181:ssä, tutun korkeaa siis. Maaliin tulin ajassa 25:41 ihan hyvävointisena, ehkä olisi ollut vielä hieman varaa kiristää vauhtia.

Kisassa mukana ollut seurakaveri kommentoi Teivocupin olevan hyvä ”karstanpolttoharjoitus”, mikä lienee totta. Kisatilanteessa saa normilenkkiä paremmin tsempattua itsensä juoksemaan niin kovaa kuin pääsee. Tulen varmasti myöhemmin taas testaamaan Teivocupissa, miten lyhyen matkan juoksukunto on kehittynyt.

sunnuntai 1. maaliskuuta 2015

Hei hei helmikuu

Helmikuu hujahti ohi huomaamatta. Treeneissä pääsin kuuden tunnin viikkokeskiarvoon, tunnit jakautuivat näin:

  • juoksu 4 h 45 min, kävely 2 h 15 min
  • uinti 3 h 45 min
  • pyörä 2 h 15 min, soutu 2 h 10 min
  • kuntopiiri 6 h 55 min, sali 2 h
 
Vaihtelun vuoksi Pyynikillä, korvapuustihoukutuksia on tarjolla täälläkin.

Olen pitkästä aikaa innostunut uinnista eikä Nokian uimahallin vesi olekaan niin jäätävää kuin muistin. Tekniikkapuolella yritän saada kyynärpäähän ”pyöreyttä ja pehmeyttä” kädenkäännössä, tällä hetkellä liike on kuulemma liian mekaaninen.  Uintitekniikkaharkoissa treenattiin myös hyvää otetta vedestä sculling:illa, joka tuntuu aina yhtä oudolta.

Pari viikkoa sitten kävin Tampereen Urheiluhierojakoululla hieronnassa. Luulin, ettei kropassa ollut jalkapohjaa lukuun ottamatta pahoja jumeja, mutta tunnin käsittelyssä löytyi tukkoinen paikka jos toinenkin. Kaiken kaikkiaan olin oikein tyytyväinen kokemukseen ja varsinkin pohkeet hyötyivät hoidosta.


Se tunne, kun saavut harkkoihin ja valmentaja pitelee paperilomakkeita...


Juoksutekniikkaharkkoihin messujen takia tullut kuukauden tauko katkaistiin yllätyksenä tulleella juoksukuntotestillä. Pirkka-hallin rataa kierrettiin neljällä eri sykealueella kolmena settinä yhteensä yhdeksän kilometrin verran. Tulosten pohjalta saadaan tietää, minkä sykealueen harjoittelua itse kunkin kannattaa vahvistaa kevään aikana.


"On jossain kesä, jossain ei näy pilvenreunustakaan". Joroinen 2014.

On vielä kolmisen kuukautta aikaa kesän alkuun. Ennen Joroisen puolimatkaa olen valinnut ohjelmaan Ideapark-juoksun puolimaratonin toukokuussa ja triathlonin sprint-matkan kisat Himoksella kesäkuussa. Niitä odotellessa!