maanantai 24. marraskuuta 2014

Juminen viikko

Kolmannen viikon aloitin kahdella lepopäivällä mutta maanantaina tulikin sitten kunnolla kuormitusta. Juoksukerhon tekniikkaharkat olivat rankimmat pitkään aikaan ja niiden aiheuttama reisijumi alkoi hellittää vasta loppuviikosta. Liikkeellelähtö ja rappusten kulkeminen tuntuivat vaikeilta joka kerta... Tiukimmat harjoitteet olivat varmaan ylämäkeen tehdyt ”mäkihyppyponnistukset”.

Pururadalla alkaa jo pikkuhiljaa paleltaa, joten toivottavasti tekniikkatreenit siirtyvät pian Pirkka-halliin. Sitten pääsee pyöränikin pitkästä aikaa tositoimiin yhdistelmäharjoituksissa.

Maanantaina kävin ensimmäistä kertaa seuran kuntosalivuorolla Nokian uimahallilla. Ystävä ystävällisesti opasti liikkeiden teossa, sillä kaikki niistä olivat uusia itselleni. Tein mm. kolmea uintilihaksiin kohdistuvaa liikettä erittäin pienillä vastuksilla ja seuraavana päivänä kropasta tuntui löytyvän aivan uusia kipeytyneitä alueita. Ylipäätään liikkeet olivat tehokkaita ja sellaisia, joita en itse olisi keksinyt tehdä.


Maton tahtiin marssintaa.

Alkuviikon jumia hoidin kevyttehoisella liikunnalla. Juoksumatolla kävellyt rivakat treenit ja matalalla vastuksella tehty tiheä spinningpyörän polkeminen vetreyttivät jalkoja hieman. Soudussa tapahtuva reisien koukistuminen oli aluksi tuskaa mutta auttoi sekin.

Perjantaina oli vauhtikestävyyslenkin vuoro. Olen vähitellen alkanut nostaa juoksussa kadenssia eli askeltiheyttä. Aiemmin kadenssi on suunnittelematta asettunut 80:een mutta lyhyempiin askeliin ja tiheämpään tahtiin keskittymällä olen saanut sen keskimäärin 86:een. Suuremmalla tiheydellä juoksu tuntuu yleisesti rullaavan paremmin, mitä nyt perjantaina lenkin lopussa yllätti harvoin esiintyvä pohjekramppi.

Wiz Khalifan tyyliin "Black and Yellow".

Tässä viikon liikuntasaldo, yhteensä 6 tuntia 45 minuuttia:

  • juoksuharkat 60 min + VK1-juoksu 75 min
  • PK-kävely 30 + 40 min
  • sisäpyöräily 60 min
  • soutu 30 min
  • TT226-kuntosaliharkat 50 min + lihaskuntojumppa 60 min

perjantai 14. marraskuuta 2014

Triathlonharrastaja tatamilla

Hyvin hurahti marraskuun toinenkin viikko. Vettä ja lunta on tullut mutta liikunta maistuu edelleen. On kyllä loistavaa, että triathlonharjoitteluun löytyy monta lajivaihtoehtoa ja sisäharjoittelun mahdollisuus. Sää ei ole hyvä syy olla treenaamatta vaikka kuinka mukavuudenhaluinen olenkin.

Pääsin keskiviikkona testaamaan pitkästä aikaa uutta lajia, kun Tampereen Judo ry tuli työpaikallemme antamaan näytetunnin kyseisestä itämaisesta kamppailulajista. Ensin ohjaajat kertoivat lyhyesti lajin historiasta ja harjoittelutavoista. Judo-sana tarkoittaa muuten ’pehmeää tietä’.

Alkulämmittelyn, venyttelyn ja muutaman lihaskuntoharjoitteen jälkeen päästiin harjoittelemaan turvallisesti kaatumista eli hallittua alastuloa, ukemia. Ideana on yrittää ehtiä laskemaan kehon painopiste alas (takapuoli lähelle kantapäitä) sekä välttää käsikosketusta maahan (ranteilla vastaanottamista). Oikein hyödyllinen taito nyt liukkaiden kelien lähestyessä.


Tatami tömisi ukemia harjoitellessa.

Kaatumisen harjoittelua tärkeämpää on kuitenkin tasapainon säilyttämisen treenaus. Judossa ei lyödä eikä potkita, vaan vastustaja yritetään saada pois tasapainoasemastaan mm. heitoilla ja sidonnoilla.Voima lähtee keskivartalosta, joten vahvoista korsettilihaksista on apua. Lopuksi kokeiltiin, kuinka irrottautua erilaisista sidonta- ja puristusotteista. Parhaassa tapauksessa näitä oppeja ei joudu koskaan käyttämään, mutta pienikin muistijälki testatuista harjoitteista voi tositilanteessa auttaa.

Itselle vieraan lajin kokeilu on hauskaa vaihtelua ja eräällä tavalla yleissivistävää: yksikin kerta antaa pienen vilauksen lajin kulttuuriin ja käytäntöihin. Parin viime vuoden aikana olen päässyt testaamaan mm. seinäkiipeilyä, kirkkovenesoutua, erilaisia tanssitunteja sekä hot joogaa, ja mielelläni jatkan kokeilua.

Judotunnin lisäksi liikuin kuluneella viikolla näin:
  • kuntosali 45 min, TT226-lihaskuntojumppa 60 min
  • juoksu 40+30 min, juoksuharkat 50 min, kävely 25 min
  • sisäpyöräily 50 min
  • uinti 30 min
  • soutu 30 min

Kokonaismääräksi tuli seitsemän tuntia.

perjantai 7. marraskuuta 2014

Myöhäistä marjanpoimintaa

Aloitin teemakuukauden pikkupakkasessa 75 minuutin peruskestävyyslenkillä, joita harrastan turhan harvoin. Sain keskisykkeen pysymään nippanappa PK-rajani (143) alapuolella, mutta juoksutahti on tällöin todella hidas (7:30 min/km). Muistelen luvun olleen saman neljä vuotta sitten kun aloitin juoksemisen, joten tässä asiassa kehitystä ei ole tullut.

Päkiöissä tuntui pientä kipua lenkin jälkeen, mitä ei normivauhtisessa juoksussa tapahdu. Ehkä pidempikestoinen päkiän maakosketus oli syynä jomotukseen. Askelta joutui myös hieman varomaan liukkailla tiepätkillä, talvijuoksukenkiä kun en omista. Muu itsenäinen harjoittelu koostui spinning-treenivideon tahtiin tehdystä sisäpyöräilystä (yhteensä 90 minuuttia), soudusta (30 minuuttia) ja saliharjoittelusta (yhteensä 45 minuuttia).


Soutaa, huopaa.

Seuran yhteisharjoituksissa kävin uintitekniikkaharkoissa (60 minuuttia). Hallivuorolla riitti väkeä niin paljon, että sain ensimmäistä kertaa terapia-altaasta iso allas -komennuksen, tosin vain vartiksi. Jälleen harkkojen painopiste oli minulla (yllätys, yllätys) kädenkäännössä.

Samana päivänä treenasin työpaikan juoksukerhossa tunnin verran tekniikkaa paremmaksi. Reidet saivat lisää voimaa mm. todella tehokkaalla marjanpoimintaliikkeellä. Ylämäkeen tehdyt syväkyykkyhyppy + juoksukiihdytys –yhdistelmät olivat myös kova sana.

Ensimmäisellä viikolla liikuntatavoite täyttyi yhteistuntimäärän ollessa kuusi tuntia.