perjantai 14. marraskuuta 2014

Triathlonharrastaja tatamilla

Hyvin hurahti marraskuun toinenkin viikko. Vettä ja lunta on tullut mutta liikunta maistuu edelleen. On kyllä loistavaa, että triathlonharjoitteluun löytyy monta lajivaihtoehtoa ja sisäharjoittelun mahdollisuus. Sää ei ole hyvä syy olla treenaamatta vaikka kuinka mukavuudenhaluinen olenkin.

Pääsin keskiviikkona testaamaan pitkästä aikaa uutta lajia, kun Tampereen Judo ry tuli työpaikallemme antamaan näytetunnin kyseisestä itämaisesta kamppailulajista. Ensin ohjaajat kertoivat lyhyesti lajin historiasta ja harjoittelutavoista. Judo-sana tarkoittaa muuten ’pehmeää tietä’.

Alkulämmittelyn, venyttelyn ja muutaman lihaskuntoharjoitteen jälkeen päästiin harjoittelemaan turvallisesti kaatumista eli hallittua alastuloa, ukemia. Ideana on yrittää ehtiä laskemaan kehon painopiste alas (takapuoli lähelle kantapäitä) sekä välttää käsikosketusta maahan (ranteilla vastaanottamista). Oikein hyödyllinen taito nyt liukkaiden kelien lähestyessä.


Tatami tömisi ukemia harjoitellessa.

Kaatumisen harjoittelua tärkeämpää on kuitenkin tasapainon säilyttämisen treenaus. Judossa ei lyödä eikä potkita, vaan vastustaja yritetään saada pois tasapainoasemastaan mm. heitoilla ja sidonnoilla.Voima lähtee keskivartalosta, joten vahvoista korsettilihaksista on apua. Lopuksi kokeiltiin, kuinka irrottautua erilaisista sidonta- ja puristusotteista. Parhaassa tapauksessa näitä oppeja ei joudu koskaan käyttämään, mutta pienikin muistijälki testatuista harjoitteista voi tositilanteessa auttaa.

Itselle vieraan lajin kokeilu on hauskaa vaihtelua ja eräällä tavalla yleissivistävää: yksikin kerta antaa pienen vilauksen lajin kulttuuriin ja käytäntöihin. Parin viime vuoden aikana olen päässyt testaamaan mm. seinäkiipeilyä, kirkkovenesoutua, erilaisia tanssitunteja sekä hot joogaa, ja mielelläni jatkan kokeilua.

Judotunnin lisäksi liikuin kuluneella viikolla näin:
  • kuntosali 45 min, TT226-lihaskuntojumppa 60 min
  • juoksu 40+30 min, juoksuharkat 50 min, kävely 25 min
  • sisäpyöräily 50 min
  • uinti 30 min
  • soutu 30 min

Kokonaismääräksi tuli seitsemän tuntia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti