maanantai 6. lokakuuta 2014

Syyskuun satoa

Tough Mudder -karsinnasta ei tullut (melko odotetusti) kutsua jatkoon, mutta tapahtuma oli kyllä mieleenpainuva elämys: ei todellakaan voi tietää mihin kaikkeen pystyy, jollei kokeile. Olen varma, että mukaan valitut kisaajat ovat niin teräskuntoinen ja oikealla asenteella varustettu joukko, että varsinaisen kilpailun läpäiseminen ei tule tuottamaan mitään ongelmia heille.


Kovaa ja korkealla.

Osallistujat saivat Varalan urheiluopistolta testipalautteen, joka kertoi kisanaikaisesta sykkeen käyttäytymisestä sekä laktaatin muodostumisesta ja poistumisesta.  Korkeimmillaan sykkeeni kävi 178:ssa ja pääosa ajasta liikuttiin 170:n tienoilla. Koska sykkeeni ovat luonnostaan hyvin korkeat, tulisi kuvassa punaisella näkyvän maksimitehoalueen olla vielä askeleen ylempänä. Siinä tapauksessa liikuin kisasuorituksen aikana pääasiassa raskaalla teholla.


Niin katoaa kertynyt laktaatti.


Laktaattikäyrä oli muodoltaan sellainen, että joko a) minulla on huippu-urheilijan palautumiskyky verenkiertoelimistön suhteen tai b) mittauksessa oli tapahtunut valitettava virhe. Itse kallistun jälkimmäisen vaihtoehdon puolelle. Karsinnasta toipumiseen meni päivä jos toinenkin. Jalkani olivat ottaneet rämpiessä osumaa parinkymmenen näyttävän mustelman verran, onneksi rantakausi on ohi. Lauantaina kokeilin ensimmäisen kerran juoksua mutta palasin kotiin jo vartin jälkeen jalkojen tunnuttua voimattomilta.

Viikko karsinnan jälkeen päälle hyökkäsi perinteinen syysflunssa. Mieheni oli saman taudin kourissa viikon päivät, itse selvisin puolella viikolla kuumeen noustua 39:ään. Flunssan vuoksi jouduin siirtämään Pirkan Hölkkään osallistumiseni ensi vuodelle. Konkarit kertoivat tapahtuman vastaavan rasitukseltaan maratonia, joten en uskaltanut kokeilla juoksua niin pian sairastamisen jälkeen.

Syysmaisema Mustavuoren huipulta.

Syyskuun liikunnat menivät kohtalaisen hyvin. Alkukuun lihasvenähdys ja Tough Mudderista toipuminen vähensivät harjoittelumäärää, keskimäärin liikuntaa kertyi 4 tuntia 45 minuuttia viikossa. Aika jakautui lajien kesken seuraavasti:

  • pyöräily 4 h 50 min
  • juoksu (tekniikka) 2 h 10 min
  • juoksu (matka) 3 h 35 min
  • uinti (tekniikka) 1 h
  • uinti (matka) 30 min
  • lihaskuntojuNppa ja sali 3 h 45 min
  • muut 3 h

Muut-osioon meni viime kuussa Tough Mudderin lisäksi työpaikan pilates- ja balance-tuntien kokeilut. Ne olivat kivaa vaihtelua, vaikkakin ehkä hieman liian hidastempoisia makuuni. Parasta syyskuussa oli mukavasti mennyt puolikas ja kauniit ulkoilusäät!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti