maanantai 18. elokuuta 2014

Tähän mennessä tapahtunutta

En ole ollut erityisen urheilullinen ihminen. 10-12 -vuotiaana kuuluin uintiseuraan ja kävin harjoituksissa kahdesti viikossa. En kuitenkaan kehittynyt lajissa yhtä nopeasti kuin muut ja kiinnostus loppui. Lukioaikaan kävin ahkerasti lähisalin jumpissa ja spinningeissä, mutta opiskelijaelämän alettua uudessa kaupungissa liikunta jäi pariksi vuodeksi totaalitauolle.

Herättelin liikuntainnostusta vähitellen yliopiston salilla ja uskaltautumalla juoksulenkeille mieheni kanssa. Jälkimmäinen oli kyllä niin tuskaa, että jokaisen lenkin jälkeinen ajatus oli ”Never again”. Juoksu lähti kunnolla rullaamaan vasta, kun osallistuin työpaikan juoksukouluun kesällä 2010. Samana vuonna läpäisin ensimmäinen juoksukisani (Finlandiamarathonin Rantaraitin kierros Jyväskylässä) sekä puolimaratonin (Osmon Superhölkkä Pieksämäellä).


Ensimmäisen maratonin maaliintulo räntäsateessa (Jyväskylä 2012).

Siitä lähtien olen juossut melko säännöllisesti. Juoksutapahtumiin olen osallistunut lähinnä treenausmotivaation vuoksi: täytyy ulkoiluttaa lenkkareita useamman kerran viikossa, jos haluaa päästä hyvissä voimissa maaliin asti. Edellä mainittujen lisäksi olen osallistunut kahteen maratoniin (Jyväskylän Finlandiamarathon 2012 ja 2013) sekä kolmeen puolimaratoniin (Navitas Maraton Varkaudessa 2011 ja 2012 sekä Ideapark-juoksu Lempäälässä 2014).

Uuden mausteen juoksuharrastukseen toi nykyisen työpaikan juoksukerho, jonka painotus on tekniikkaharjoituksissa. Ylämäkivedot, syväkyykkyhypyt, rapukävely – ennen jokaista treeniä on mielenkiintoista arvuutella, mitä valmentaja on tällä kertaa keksinyt kerholaisten päiden (ja reisilihasten) menoksi. Vaikka treenit ovat rankkoja, ne ovat äärimmäisen hyödyllisiä. En saisi tehtyä niitä itsenäisesti, mutta kerhon vertaistuki on yllättävän kannustavaa. Yhdessä myös vertaillaan lihasten jumitusastetta seuraavina päivinä töissä…


Näillä mennään.

Juoksun ohella olen myös käynyt kuntosalilla muutaman kerran viikossa loppuvuodesta 2012 lähtien. Saliharjoitteluni ei kuitenkaan ole ollut tavoitteellista, lähinnä olen ylläpitänyt tukilihasten kuntoa ja käyttänyt juoksumattoa, spinningpyörää ja soutulaitetta aerobiseen harjoitteluun talvikuukausina. Pikkuhiljaa aloin kaivata jotain uutta sisältöä harjoitteluun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti